Български Русский English
           |

Страна БГ

  • Решетников: Борисов прави всичко за добри отношения с Русия (Видео)
    В момента правителството на Бойко Борисов прави всичко по силите си, за да има добри отношения с Русия, без да нарушава ангажиментите на страната към ЕС и НАТО. Това обяви пред тв "Европа" бившият директор на Руския институт за стратегически изследвания и бивш генерал от съветското и руското разузнаване Леонид...
Първа страница arrow БЛОГОВЕ arrow Димитри Иванов: Биг бургер
Димитри Иванов: Биг бургер
30 октомври 2009

Димитри Иванов, Сега

Ще разкажа за биг бургера. После всеки може да цъкне търсачката и лесно да докаже, че биг бургерът не е каквото аз казвам, а е друго нещо.

Жозеф дьо Местр (както и Едмърд Бърк) бил прозорлив консерватор. Жозеф дьо Местр още през осемнайсети век прозрял, че е малка разликата между политическата левица и политическата десница. Български политолози доскоро не се сещаха за това. Но те не са виновни, както и крушите скорозрейки не са виновни, че са скорозрейки.

Ако Френската революция от 1789 е имала за цел да осъществи идеите на Просвещението, то касапницата, която тя отключила, говори зле за Просвещението.

То е както Хубавата Елена. Знаете ли, че приказката за Троянската война има продължение? Продължението е в "Орест", трагедията на Еврипид. Там бог Аполон обяснява, че боговете направили Хубавата Елена толкова хубава с промисъл. Да се изколят гърците и троянците, понеже хората станали много.

Аполон разсъждава като Маркс. Маркс написал, че в Европа и на Балканите има твърде много етническа измет. Р. Каплан дори започва книгата си с мисълта на Маркс за ethnic trash (Robert Kaplan: "Balkan Ghosts").

Ще ми се да можех да възразя, че от пренаселеността произтичат всички екологични беди. Не искам да вярвам, че болестите и войните са естествен регулатор на човешкото размножаване (но ето, и Китай се отказа от регулатора на разума "едно семейство - едно дете"). Страхувам се да повярвам, че двата фетиша - "развитие" и "демокрация", са липса на разум.

Жозеф дьо Местр не се страхувал. Той оспорил мандатността (хората да избират депутат, който после да гласува вместо тях). Той казал така: В съда детето, лудият и отсъстващият са представени от хора, които са получили мандат само от закона. Народът винаги е дете, често полудява или отсъства, когато не иска за никого да гласува. Следователно монархията има предимства.

Казват ни: В историята няма "Ако". На мен пък ми харесва стихотворението на Киплинг "If" ("Ако"). If you can meet with triumph and disaster/ And treat those two impostors just the same...

Народът полудя като дете по Симеон, целуваше му ръцете. Тончо Жечев, Борис Димовски и много други бяха за Симеон. Радой Ралин ме пресрещна - аз вървях към кино "Изток", той обратно, и отдалеч се провикна: "Не насам, нататък ще вървиш (сиреч към Орловия мост). Да посрещнем Симеон."

Ако... If... Ако след реституцията Симеон с царствен жест се бе отказал от реституираното в полза на народа, народът дете като нищо можеше да прегласува референдума, който някога отмени монархията.

Ала Симеон не се оказа онзи мъж от стихотворението "If" на Киплинг. Той не се реши на царствения жест, който можеше да му даде някогашния български престол.

Чувам: Трябва закон за това, трябва закон за онова..

Corruptisima republica plurimae leges (колкото по-скапана е държавата, толкова повече са законите), написал римският историк Тацит. Не искам да злословя за ЕС, но неговите закони и разпоредби ми се струват множко.

Жозеф дьо Местр, който живял 1800 години след Тацит, е съгласен с Тацит. Аз, който живея две хиляди години след Тацит, също съм съгласен с Тацит. Нищо чудно. В йезуитските колежи по едни и същи учебници изучавахме едни и същи текстове на Тацит, все едно дали колежът беше в Пловдив, Париж или Парагвай.

Макар че колкото по-слаба е държавата, толкова повече са законите, народът, нали е дете, чуе ли за някакво безобразие, надува гайдата: закон трябва да направят за това. Закон за онова. И така, сътворяваме закони след закони, узаконяващи кражбата и беззаконието, законовото съсипване на българската природа.

В България след Освобождението, след 1944 и след 1989 промените са революционно жестоки. Промяна на собствеността. Вторичните промени са по-повърхностни и по-комични. Традиционни български празници бяха заменени с революционни след 1944. Жозеф дьо Местр разправя как французите не искали да се веселят на празника на революцията, а пеели и танцували на старите празници на светии и светици. Нищо, че революционерите измислили нови празници и дори нови названия на месеците; нищо че заменили старите обръщения с "Гражданко" и "Гражданино" (както ние заменихме "Госпожо" и "Господине" с "Другарко" и "Другарю").

"За да похвалят някой французин, казват, че той е голям гражданин (Un grand citoyen). Не мога да преведа това" - оплаква се Жозеф дьо Местр. - "Gran Cittadino не върви. Нито Gross Burger. Нито Big Burger".

От мен - толкова за прелестите на революциите. "Размишленията" на Жозеф дьо Местр за революцията ги има на български и те са добре преведени от Галина Меламед (поредица "Разум" на издателство КАМА, с предговор на Андрей Пантев). Останалите: юруш към търсачката! Google ще им помогне да ме поучат, че Big Burger не е това, което споменах, а е друго нещо. Нещо за ядене.

 
< Предишна   Следваща >
Страна Топ 100

Добавете безплатно своя сайт в българската класация Страна Топ 100 и му подсигурете допълнителен трафик и посещения.
Чизми: Pleaser - ботуши над коляното
Новини
Автомобили
Бизнес
Здраве
Клюки
Крими
Култура
Наблюдател
Презентации
Свят
Спорт
Страната
Технологии
Туризъм
RUS (новини за България на руски)

Първа страница | Архив на новините: | Презентации | Европа | Италия | Македония | Русия | Свят | Скандал | Интервю | Наблюдател
Автомобили | Заведения | Здраве | Имоти | Клюки | Крими | Култура | Спорт | Технологии | Туризъм

© 2007-2017 СТРАНА